چگونگی توجیه ولایت فقیه برای غیر مسلمانان

 

چگونگي توجيه ولايت فقيه براي غيرمسلمانان


مي پرسند: ولايت فقيه، براي مسلمانان براساس قرآن و سنت پيامبر (ص) قابل توجيه است، زيرا مسلمانان به حكم وظيفه شرعي خود را به اطاعت از ولي فقيه جامع شرايط ملزم مي‌دانند، چرا كه به اعتقاد آن‌ها حكومت از آن خدا است و بايد از سوي او تعيين گردد، و مساله ولايت فقيه در اين راستا قابل قبول است، ولي اين استدلال را براي غير مسلمانان و آنان كه قرآن و سنت را قبول ندارند، چگونه توجيه مي‌كنيد؟!


پاسخ: قبلا گفتيم كه تحقق ولايت فقيه در عين آن كه يك مساله الهي و انتصابي است،، مي‌تواند با پشتيباني اكثريت قاطع مردم، با دموكراسي به يك نقطه مشترك برسد، چنان كه اكنون در ايران اين گونه است. اينك با توجه به اين مطلب مي‌گوييم:


۱ - همان گونه كه اقليت‌هاي مذهبي در كشورهاي غيراسلامي تابع اكثريت هستند، و همان را معيار رهبري و اطاعت مي‌دانند، در كشور ايران نيز آن‌ها بر همين اساس عمل مي‌كنند.


۲ - ولي فقيه يك رهبر آگاه، عادل و باتقوايي است كه داراي مديريت در سطح بالا است، او به قوانين همزيستي مسالمت آميز اسلام با اقليت ها، آگاهي كامل دارد، و مي‌تواند روابط و همآهنگي حسنه اي بين جامعه و دستورها، با زندگي آن‌ها برقرار سازد، در اين صورت آن‌ها نيز همانند ساير مردم مسلمان، از همه حقوق و مزايا برخوردار هستند، و براي آن‌ها هيچ گونه مشكلي پيش نمي آيد. و به طور كلي آن‌ها به حكم ضرورت اجتماعي بايد رهبر جامعه را بپذيرند، اينك براي آن‌ها چه فرقي دارد كه اين رهبر ولايت فقيه باشد يا به عناوين ديگر، بلكه اگر آن‌ها به حكم تبعيت از اكثريت، تابع ولايت فقيه شدند، با توجه به وظايف و ويژگي‌هاي ولي فقيه، وصول به اهداف و امتيازات زندگي براي آن‌ها مطمئن تر، سالم تر و خردمندانه تر است.
بنابراين باتوجه به اين مقدمات، به خصوص ويژگي‌هاي يك رهبر صالح براساس ضوابط ولايت فقيه، نظريه ولايت فقيه نه تنها براي آن‌ها قابل توجيه است، بلكه پذيرش آن براي آن‌ها آسان و شفاف خواهد شد. در قانون اساسي جمهوري اسلامي در اصل چهاردهم چنين آمده: «به حكم آيه شريفه «لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم و تقسطوا اليهم ان الله يحب المقسطين (ممتحنه ،آیه60) خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند، و از خانه و ديارتان بيرون نراندند منع نمي كند، چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. »بنابراين، رهبر فقيه كه مجري قرآن است، براساس اين آيه و سنت پيامبر (ص) و امامان (ع) با غير مسلمانان غير محارب، رفتار مسالمت آميز دارد، و آنان را در صف مسلمانان به يك نظر مي‌نگرد و از حقوق الهي برخوردار مي‌نمايد.

  • نظر از: ریحانه علی عسکری
    1397/06/06 @ 10:06:04 ق.ظ

     

    سلام
    اگه قضیه تحریم تنباکو را بخونن اینم میفهمن
    http://kosar-esfahan.kowsarblog.ir/

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.