موضوع: "شاخصه های حکومت برتر"

مبارزه با ثروت اندوزی در نظام اقتصادی اسلام
شنبه 97/07/14
مبارزه با ثروت اندوزی
در نظام اقتصادی اسلام هیچ گاه جامعه بین دو قطب ثروتمند و فقیر تقسیم نخواهد شد و این مسئله از طریق به کارگیری قوانین مختلف اسلامی در زمینه احتکار، ربا، کنز، اجرای کامل مالیاتهای اسلامی و کمک گرفتن از مبانی معنوی و مذهبی تحقق مییابد. همچنین حکومت اسلامی اختیارات وسیعی در تمام زمینهها از جمله کنترل ثروت دارد که به هنگام لزوم برای حفظ نظام جامعه میتواند از آن استفاده کند. اصولاً اقتصاد اسلامی چون با ایمان به خدا و مسائل اخلاقی و عاطفی آمیخته است، رنگ دیگری دارد.
در این مکتب طبق اصل «کفاف و عفاف» (درآمد به اندازه کفایت و نیاز)، همه خواهان زندگی آبرومندانه اند و نه بیشتر، و آزمندیهایی که سبب میشود یک انسان میلیاردها ثروت را یدک بکشد و در هر گوشه و کنار کشور مالک زمینها و کاخها گردد، کاری جنون آمیز و غیر انسانی محسوب میگردد. در قرآن مجید بعضی از این گونه افراد به بیماران شکم گنده و مصروعی تشبیه شده اند که قادر به کنترل خویشتن نیستند.
تشکیلات بیت المال در نظام حکومت اسلامی، و اموال بخش عمومی، و خصوصی، و اقسام مالیاتها و اختیاراتی که حکومت برای وضع مالیاتهای فوق العاده در مواقع ضروری دارد نیز بحثهای جداگانه ای است که شرح این مباحث از حوصله این مجال کوتاه خارج است.
منبع:بررسی فشرده ای پیرامون طرح حکومت اسلامی - مبارزه با ثروت اندوزی - صفحه ۳۶

کنترل درآمد و مصرف در حکومت اسلامی
شنبه 97/06/31
کنترل درآمد و مصرف
نظام اقتصادی اسلام نه همانند سرمایه داری، درآمد اقتصادی را از هر طریق و یا هر شرایط میپذیرد و نه همانند سوسیالیسم اجازه میدهد افراد در همان درآمد محدودشان هر کار که خواستند بکنند، بلکه به مقتضای (لتسئلن یومئذ عن النعیم) [1] و حدیث معروف پیامبر «یسئل یوم القیامة عن ماله من أین اکتسبه و فیما
أنفقه» درآمد و مصرف را هر دو سخت کنترل میکند.
در نظام اقتصاد اسلامی نه تنها مسئله از کجا آورده ای به صورت صحیح و جدی - نه شوخی و بازیچه همچون امروز- اجرا میشود، بلکه علاوه بر این، قانونی به عنوان در کجا مصرف کرده ای نیز در کنار آن هست؛ چرا که یک مسلمان حق ندارد اموال خود را هرگونه که خواست، بیهوده مصرف کند.
پی نوشت:
[1]: سوره تکاثر، آیه ۸.
منبع:بررسی فشرده ای پیرامون طرح حکومت اسلامی - ناصر مکارم شیرازی - صفحه ۳۶

الهی بودن از شاخصه های مهم حکومت برتر
پنجشنبه 97/06/29
الهی بودن حکومت مهدوی
خداوند متعال در نهاد انسان، فطرتی پاک و بی آلایش نهاده که او را به سمت کمال و تعالی سوق میدهد، انسان پس از اینکه در طول تاریخ مکاتب و قوانین گوناگونی را برای اداره جامعه تجربه کرده، به نتیجه ای نرسیده است! از این رو مشیت الهی بر این قرار گرفته است که بالاخره در پایان تاریخ سراسر سختی و پرفراز ونشیب، انسان به آسایش و راحتی تام و کامل برسد و براساس فطرت پاک خویش، به رهبری الهی اقتدا کند. این وعده ای است که خداوند متعال به بشر داده و به آن عمل خواهد کرد. او سرانجام حکومتهای باطل را از بین برده، حکومت و اداره جامعه را به دست صالحان خواهد سپرد:
بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه [۱] ؛ «با حق بر سر باطل میکوبیم»؛ یمح الله الباطل [۲] ؛ «خداوند باطل را محو میکند»؛ إنّ جندنا لهم الغالبون؛ «جنود رحمان غالب و چیره اند».
براساس بیان قرآن کریم و شواهد متعدد تاریخی، فرجام نزاع حق و باطل، تشکیل حکومت عدل مهدوی در سراسر جهان ونابودی تمام جباران، ستمکاران، فراعنه و مفسدان تاریخ و حاکمیت صالحان خواهد بود.
پی نوشتها:
[۱]: انبیاء (۲۱)، آیه۱۸.
[۲]: شوری (۴۲)، آیه۲۴.
منبع:در اندیشه حکومت برتر - علی اصغر کیانی - صفحه ۱۲۰