تبیین فقهی شبیه سازی انسانی از دیدگاه فقهای امامیه

شبیه  سازی  عبارت است از  تکثیر موجود زنده  برخلاف  روال عادی  ( از ترکیب  سلول نر و ماده به وجود نیامده  است ) اما از نظر ژنیتکی  شبیه  همان  موجودی است  که سلول  اولیه آن  گرفته شده است  .

  خبر تولد اولین  نوزاد شبیه  سازی شده  به نام حوا  توسط شرکت  کلوناید درسراسر جهان به وسیله  شبکه های مهم جهان   منتشر شد. اما از آنجا که این فناوری  صد در صد برروی اقسام مختلف  حیوانات صورت  گرفته است   امکان  وقوع آن  بر روی انسان  چیز بعیدی به نظر  نمی رسد .

 دراین  تکنو لوژی  اقسام  سه گانه ی  شبیه سازی  درمانی   یا  عضو  ، شبیه سازی رویانی   یا همسان طلبی ،  شبیه سازی تولیدی  یا  انسانی  از هم متمایز گشته است    که اختلافات و بحث ها  حول  محور   شبیه سازی انسانی  دور می زند  که برای پی  بردن  به حکم  تکلیفی آن  ، چگونگی برخورد فقهای  امامیه حلئز اهمیت است   که فقهای معاصر  در رابطه با  این  فناوری  به دو گروه  عمده  تقسیم می شوند و به صورت کلی  دو دیدگاه را  اتخاذ کرده اند ،جواز و حرمت 

-  قائلین به جواز  با اندکی  فاصله   از هم  دو دسته ی جواز مطلق و جواز محدود را  تشکیل می  دهند  .

- قائلین به حرمت  نیز با هم فاصله می گیرند  ودو دسته ی  حرمت اولیه  و حرمت ثانویه  را تشکیل  می  دهند  که هریک برای نظر خود ادله  اقامه  می کنند

محاسن فناوری شبیه سازی : کمک به زوجین نابارور - بیماران سرطانی - افراد نیازمند به پیوند - پیشرفت دانش وعلم

مضرات فناوری شبیه سازی  :  بحث  نسب - لزوم لمس  ونظر اجنبی -  تغییر خلقت خداوند - از بین رفتن تنوع  وازدواج - مالکیت بر جسد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.