
تاریخچه علمی ولایت فقیه
تاریخچه علمی ولایت فقیه
تاریخچه علمی ولایت فقیه از جمله مسائل مهم این بحث است که به طور اجمال مورد اشاره قرار میگیرد تا معلوم گردد نقطه شروع و سیر تاریخی آن به چه صورت بوده است. اساس ولایت فقیه در زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام ریخته شد . پس از ائمه علیهم السلام فقها فتاوایی را در این ارتباط در مقاطع مختلف تاریخ بیان کرده اند. شیخ مفیدرحمه الله متوفای ۴۱۳ ه. ق میگوید: اجرای حدود اسلام به عهده ائمه هدی از آل محمّدعلیهم السلام است که منصوب از سوی خدا هستند و دیگر حاکمان و امرایی که ائمه نصب کردند و آنها این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند.
شیخ طوسی متوفای ۴۴۶ ه. ق میگوید: قضاوت تنها برای کسی جایز است که امام معصوم علیه السلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السلام این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند. [1]
محقق حلّی متوفای ۶۷۶ ه. ق میگوید: واجب است کسی که نایب امام زمان علیه السلام است سهم امام را در بین مستحقین آن تقسیم نماید. [2]
شهید ثانی متوفای ۹۶۶ ه. ق در تبیین شرایط نایب امام زمان علیه السلام که محقق حلّی بیان کرده آورده است: مراد، فقیه عادل و شیعه ای است که دارای همه شرایط فتوا باشد زیرا او نایب امام و منصوب از سوی اوست. [3]
محقق کرکی متوفای ۹۴۰ ه. ق میگوید: فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه جامع الشرایط که از آن به مجتهد تعبیر میشود از سوی ائمه علیهم السلام در همه مواردی که نیابت بردار است، نیابت دارد. [4]
محقق اردبیلی متوفای ۹۹۳ ه. ق گوید: فقیه در همه امور نایب امام علیه السلام است. [5] ملا احمد نراقی متوفای ۱۲۳۵ ه. ق میگوید: آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند ثابت بود برای فقیه نیز ثابت است مگر این که دلیلی حقی را تنها به آنها اختصاص داده باشد. [6] امام خمینی قدس سره گوید: ولایتی که برای پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام میباشد، برای فقیه هم ثابت است. در این مطلب هیچ شکی نیست. [7]
اقوال برخی فقهای گذشته به همراه امام خمینی قدس سره گوید: ولایتی که برای پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام میباشد، برای فقیه هم ثابت است. در این مطلب هیچ شکی نیست. از آنچه بیان گردید معلوم میشود مسئله ولایت فقیه در طول تاریخ اسلام بوده است و عدم تحقق آن در شکل حکومتی، دلیل بر نبود آن نمی باشد. بلکه گذشتگان نخواسته یا نتوانسته اند آن را عملی سازند. ضمن این که معرفت دینی اگر چه در جهت، ثابت است اما در اصل خود قابل تکامل است و امام خمینی قدس سره که از معرفت کامل تری نسبت فقهای حال و گذشته خود برخوردار بود با توفیق خاصی که خداوند به او داده بود، به این سرمایه بزرگ در اسلام مراجعه کرد و در شکل گسترده و حکومتی آن را به اجرا درآورد. چه این که خود فرمود: «ولایت فقیه از روز اول تا حالا بوده،اززمان پیغمبرتاحالا بود.»
پی نوشتها:
1. مقنعه، ص ۸۱۱. .
2. شرایع الاسلام، ج ۱، ص ۱۸۴، مسئله ۵.
3. مسالک الافهام، ج ۱، ص ۵۴.
4.رسایل المحقق الکرکی {محقق ثانی}، رسالة الصلاة الجمعه، ج ۱، ص ۱۴۲، انتشارات کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی، قم.
5. مجمع الفائدة و البرهان، ج ۹، ص ۱۳۱.
6. عوائد الایام نراقی، بحث حدود ولایت حاکم، ص ۱۸۷.
7. مصباح الفقیه، کتاب الخمس، ص ۱۶۱.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رويا ياري كنگرباني در 1397/05/24 ساعت 03:56:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |