موضوع: "استفتاء مراجع در مورد برخی مسائل جدید در احکام"

فال گیری

سئوال :  زنان  یا مردانی   درکنار  خیابان ها  و پیاده روها  نشسته  و برای  مردم  فال  می گیرند  و از گذشته   و آینده خبر می  دهند  آیا کار آنها  مشروعیت  دارد  ؟  وپول دادن  به آنها  جایز است ؟

حضرت آیت الله خامنه ای :  کهانت حرام  است

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی :  کار آنها  اشکال دارد و نباید پولی به آنها داد

حضرت آیت الله بهجت :  مشروعیت ندارد

حضرت  آیت الله  صافی  گلپایگانی :  عمل مذکور جایز نیست   و پول دادن  در مقابل آن  تضییع ما و گرفتن  پول  هم اکل  مال به باطل  و حرام است 

حضرت آیت الله تبریزی :  فال  اعتبار ندارد  و اگر  مشتمل بر کذب  باشد  حرام  است  و نمی شود  به عنوان  اجرت  به آنها  پول داد

نظر کردن خانم ها به فیلم ورزشی

سئوال : نظر کردن خانم ها   به فیلم های  ورزشی  که از سیمای جمهوری اسلامی   ایران  پخش  می شود  بویژه  در ورزش کشتی  و شنا  که  اکثر بدن  مردان  نمایان  است  چگونه است؟

حضرت آیت الله  خامته ای :  نظر به  فیلم  و عکس   اگر  بدون ریبه  و فساد  باشد مانع ندارد

حضرت آیت  الله  بهجت : اگر مفسده دارد  یا مستلزم  ریبه  است  باید  اجتناب  شود

حضرت  آیت الله صافی گلپایگانی : جایز نیست

حضرت آیت الله صافی لنکرانی :  بهتر  آن است  که در  صورت  نداشتن قصد ریبه  و شهوت  نیز  اجتناب  نمایند

حضرت  آیت الله  مکارم  شیرازی : چنانچه  موجب  فساد و انحراف باشد جایز نیست

 

شرط پس انداز در وام قرض الحسنه

سئوال :  در برخی  صندوق  های  قرض الحسنه   شرط می شود  که  برای اخذ وام  باید مبلغی  به حساب واریز گردد وپس از مدتی  وام چند برابر مبلغ  پس انداز  شده  پرداخت  می شود  این شرط و سیوه وام  چه صورت  دارد ؟

حضرت آیت الله خامنه ای  :  شر ط  داشتن  حساب پس انداز  اشکالی  ندارد  .  ولی  اگر شرط داشتن مبلغ  معین درحساب  وباقی ماندن  آن به مدت خاص  شرط وام  بعدی  باشد  ،  زیادی  حکیمه  و درحکم  رباست  .

 

حضرت  آیت  الله  بهجت : اگر در وقت دادن  و گرفتن  وام  چنین شرطی  نباشد جایز است 

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی : درصورتی  که این شرط  به  نفع  وام گیرندگان  دیگر باشد  اشکالی  ندارد.

حضرت  آیت الله  صافی گلپایگانی :  شرط مذکور اشکال دارد

حضرت آیت الله  سیستانی :  چنانچه  واریز کننده  مبلغ  به  حساب شرط نکند که به او وام بدهند مانعی ندارد واگر شرط بکند این  شرط حراماست ولی اگر آنها که به او وام  می  دهند کاری به شرط او نداشته  باشند وحتی در فرض فساد شرط وعدم استحقاق وی راضی به  وام دادن به او باشند او مالک آن وام می شود .

حضرت آیت الله  تبریزی : چنانچه سپرده گذار که وام دهنده  اول به  صاحبان موسسه است  شرط کند که  وامش که بعد از  مدتی به من قرض  بدهید ، شرط نافذ نیست  ،  وهمچنین اگر  صاحبان  موسسه  شرط کنند که  پول وام گیرنده  تا پرداخت  آخرین قسط وام درنزد  آنها  باقی  بماند  ای نشرط نافذ نیست ،  ووام گیرنده  که مثلا  دوبرابر  پولی  که  به  موسسه  سپرده  وام دریافت می  کند  نسبت  به  نصف  وام دریافتی  تهاتر  قهری  است  و فقط  نصف آنچه  گرفته  قرض  می شود

جشن تکلیف

سئوال  :   اخیرا  مرسوم شده   برای  نونهالان   جشن  تکلیف  برگزار  می  گردد ولی در  برخی  از این  مجالس بجای اینکه توجه نونهالان و حاضرین  به  مسائل  دینی  وحلال و  حرام الهی   و عبادات جلب شود این  مجالس را  با زدن  و رقصیدن  برپا  می  نمایند  نظر  حضرتعالی  در مورد  برپایی   این گونه  مجالس  چیست  ؟

 

حضرت آیه  الله خامنه ای  : اگر   به صورت  مجلس  لهو درآید حرام است 

حضرت  آیه الله بهجت :  اشکال دارد

حضرت آیه الله فاضل  لنکرانی  : نباید  مجالس  لهو ولعب  برپا  شود و عناوین مختلف دراین مورد دخالتی  ندارد

حضرت آیت الله  صافی گلپایگانی  : این  مجالس لهو و باطل  است

حضرت آیت الله  مکارم  شیرازی  : جایز نیست

حضرت آیت الله  تبریزی : اگر این مجالس مشتمل  بر حرام  نباشد اشکال ندارد و باید در این مجالس نونهالان را با وظایف شرعی خودشان آشنا کرد.

 

زینت کردن و خرید وفروش حلقه و ساعت و زنجیر طلا جهت مردان

سئوال :  خرید  و فروش  حلقه   یا ساعت  طلا  و یا زنجیر  طلا برای  استفاده  داماد توسط   خانواده  عروس  چه صورت دارد ؟ همچنین  فروش  این  زینت ها  توسط  فروشندگان  جهت  استفاده  مردان  یا تولید  آنها  به  همین   منظور  چگونه است؟ و مالی  که  از این  راه  به  دست  می  آید چه  حکمی  دارد؟

 

حضرت   آیت الله   صافی  گلپایگانی :  خرید و فروش حلقه  یاساعت طلا یا زنجیر طلا  برای  استفاده  حرام  جایز  نیست 

حضرت آیت الله بهجت :  اگر به این  شرط بفروشند  که  آن را در حرام  مصرف کنند معامله آ ن حرام  و باطل  است  وهمچنین اگر قصد او کمک به  خریدار در مصرف حرام باشد

حضرت آیت الله  فاضل لنکرانی : حرام است  و خرید و فروش طلا جات  مردانه با حفظ هیأت باطل است

حضرت آیت الله  سیستانی  : اگر هیت آن به  گونه ای  است که فقط استفاده پوشیدن مردان دارد ساخت  و فروش و خرید آن جایز نیست و معامله  باطل است

حضرت آیت الله  مکارم  شیرازی : خرید و فروش زینت آلات  طلا که  مخصوص مردان است حرام است و زینت طلا توسط مرد نیز حرام است

1 3 4